هدف کلی

آشنایی با اصل معاد- قیامت و زندگی پس از مرگ

اهداف جزئی

1- تعریف قیامت و برخی از نام های آن

2- چهره های خندان و گریان (عاقبت نیکوکاران و بدکاران)

3- زاد و توشه ی سفر آخرت

اهداف رفتاری

1- با دقت در مسئله معاد و جهان آخرت بر انجام کارهای خود دقت بیشتری می کند.

2- تلاش می کند کارهایی را انجام دهد که در روز قیامت رستگار و خوشحال شود.

3- به انجام کارهای نیک می پردازد و از گناه و کار زشت پرهیزمی کند.

4- در پایان روز به محاسبه ی اعمالش می پردازد.

5- در جهت تقویت ایمانش می کوشد و سعی می کند این مسئله در اعمال و رفتار مشخص و مشهود شود.

6- در انجام باقیات الصالحات کوشش و تلاش می کند.

روش

بارش مغزی- پرسش و پاسخ- ارائه ی نمایش (قسمت اول درس)

وسایل

کتاب درسی- گچ و تخته سیاه- استفاده از CD آموزشی قرآن و نرم افزار آموزشی معارف قرآن- کتاب داستان (در خصوص قیامت)

فعالیت های قبل از تدریس

سلام و احوال پرسی- حضور و غیاب

صلوات و ذکر حدیث یا یک آیه

5

رفتار ورودی (ارزشیابی تشخیصی)

پرسش از دانش آموزان به صورت داوطلبانه و انتخابی بر اساس دفتر نمره

20

فعالیت های معلم و دانش آموزان

ابتدا از دانش آموزان می خواهیم برخی از کارهای خوب و بد خود را نوشته و یا نام ببرند و به دنبال آن در مورد ویژگی های قیامت و نام های قیامت بر اساس آیات و سوره های قرآن نکاتی را بیان کرده و پس از اجرای نمایش صحنه های قیامت توسط تعدادی از دانش آموزان به صورت گروهی، متن درس توسط دانش آموزان خوانده شده و با مشارکت آنان به پرسش های بخش فعالیت کلاسی پاسخ می دهیم و در مورد روز جدایی و حسابرسی از CD قرآنی و آیات آن بهره می گیریم و بعد در مورد توشته ی سفر آخرت با نظرخواهی از دانش آموزان مطالبی را ارائه نموده و اهمیت ایمان و عمل صالح را متذکر می شویم و در پایان درمورد باقیات الصالحات توضیحی داده و با کمک نظر فراگیران در مورد این نیکی های ماندگار نمونه هایی را بیان کرده و مواردی را روی تخته سیاه می نویسیم و از آنان می خواهیم برای این که به سعادت و خوشبختی برسند در انجام اعمال نیک کوشا باشند.

35

فعالیت تکمیلی

نکات مهم درس توسط معلم و با نظرخواهی از چند دانش آموز جمع بندی شده روی تخته نوشته می شود و در کنار آن از CD آموزشی معارف قرآن (در زمینه هدف درس) برای جمع بندی استفاده می شود.

10

ارزشیابی پایانی

دبیر قسمت (خودت را امتحان کن)را از تعدادی از دانش آموزان پرسش می کند.

10

تعیین تکلیف

پرسش از قسمت (خودت را امتحان کن) به صورت فردی- تحقیق فردی در مورد نام های قیامت تحقیق گروهی در مورد معاد- ویژگی قیامت و عاقبت نیکوکاران و بدکاران در بهشت و جهنم.

 



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها