هدف کلی |
آشنایی با اصل معاد- قیامت و زندگی پس از مرگ |
|
اهداف جزئی |
1- تعریف قیامت و برخی از نام های آن 2- چهره های خندان و گریان (عاقبت نیکوکاران و بدکاران) 3- زاد و توشه ی سفر آخرت |
|
اهداف رفتاری |
1- با دقت در مسئله معاد و جهان آخرت بر انجام کارهای خود دقت بیشتری می کند. 2- تلاش می کند کارهایی را انجام دهد که در روز قیامت رستگار و خوشحال شود. 3- به انجام کارهای نیک می پردازد و از گناه و کار زشت پرهیزمی کند. 4- در پایان روز به محاسبه ی اعمالش می پردازد. 5- در جهت تقویت ایمانش می کوشد و سعی می کند این مسئله در اعمال و رفتار مشخص و مشهود شود. 6- در انجام باقیات الصالحات کوشش و تلاش می کند. |
|
روش |
بارش مغزی- پرسش و پاسخ- ارائه ی نمایش (قسمت اول درس) |
|
وسایل |
کتاب درسی- گچ و تخته سیاه- استفاده از CD آموزشی قرآن و نرم افزار آموزشی معارف قرآن- کتاب داستان (در خصوص قیامت) |
|
فعالیت های قبل از تدریس |
سلام و احوال پرسی- حضور و غیاب صلوات و ذکر حدیث یا یک آیه |
5 |
رفتار ورودی (ارزشیابی تشخیصی) |
پرسش از دانش آموزان به صورت داوطلبانه و انتخابی بر اساس دفتر نمره |
20 |
فعالیت های معلم و دانش آموزان |
ابتدا از دانش آموزان می خواهیم برخی از کارهای خوب و بد خود را نوشته و یا نام ببرند و به دنبال آن در مورد ویژگی های قیامت و نام های قیامت بر اساس آیات و سوره های قرآن نکاتی را بیان کرده و پس از اجرای نمایش صحنه های قیامت توسط تعدادی از دانش آموزان به صورت گروهی، متن درس توسط دانش آموزان خوانده شده و با مشارکت آنان به پرسش های بخش فعالیت کلاسی پاسخ می دهیم و در مورد روز جدایی و حسابرسی از CD قرآنی و آیات آن بهره می گیریم و بعد در مورد توشته ی سفر آخرت با نظرخواهی از دانش آموزان مطالبی را ارائه نموده و اهمیت ایمان و عمل صالح را متذکر می شویم و در پایان درمورد باقیات الصالحات توضیحی داده و با کمک نظر فراگیران در مورد این نیکی های ماندگار نمونه هایی را بیان کرده و مواردی را روی تخته سیاه می نویسیم و از آنان می خواهیم برای این که به سعادت و خوشبختی برسند در انجام اعمال نیک کوشا باشند. |
35 |
فعالیت تکمیلی |
نکات مهم درس توسط معلم و با نظرخواهی از چند دانش آموز جمع بندی شده روی تخته نوشته می شود و در کنار آن از CD آموزشی معارف قرآن (در زمینه هدف درس) برای جمع بندی استفاده می شود. |
10 |
ارزشیابی پایانی |
دبیر قسمت (خودت را امتحان کن)را از تعدادی از دانش آموزان پرسش می کند. |
10 |
تعیین تکلیف |
پرسش از قسمت (خودت را امتحان کن) به صورت فردی- تحقیق فردی در مورد نام های قیامت تحقیق گروهی در مورد معاد- ویژگی قیامت و عاقبت نیکوکاران و بدکاران در بهشت و جهنم. |
درباره این سایت